woensdag 4 januari 2006

Dreinen, Zeuren en Jengelen

Ik geef het toe, ik ben een bemoeial. Als ik in de supermarkt een enorm zeurend en dreinend kind zie, of beter gezegd hoor, en moeders zegt er niets van, dan zou ik het liefst dat kind een draai om de oren willen geven. Maar ja, zoiets doe je niet.

Toch ergerde ik mij daarstraks dood aan zo'n jengelend kind ("Ik wil geen kleren, ik wil een kadootje. EN IK WIL HET NU!"). Én aan de moeder, ik vind het onvoorstelbaar dat je rustig blijft en je kind niet tot de orde roept. Lijkt mij voor beiden niet gezond. Maar goed, omdat een opvoedkundige tik uitdelen in dit geval niet mijn taak was, en ik mij wel zat te ergeren, ben ik maar even naar het meisje toegelopen, heb haar aangekeken, mijn vinger op mijn lip gelegd en 'ssssst' gefluisterd. Het bleek tot mijn grote opluchting zowaar te helpen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Natuurlijk werkt het Ingkey, je moet alleen gezag uitstralen en daar hebben veel tegenwoordige ouders nogal een gebrek aan. Simpel he, gewoon sssssttt en je bent een winner, zou de moeder daar nu nooit eens aan gedacht hebben?