woensdag 15 februari 2006

Bloed Gevraagd

Ik ben nog unieker dan ik al dacht. Mijn bloedgroep is O-negatief en dat blijkt een bijzondere bloedgroep te zijn. Lees maar:

0-negatief is een bijzondere bloedgroep. Bijzonder omdat 0-negatief de enige bloedgroep is die aan iedereen zonder risico kan worden toegediend. In geval van spoed, waarbij geen tijd is om de bloedgroep van een patiënt te bepalen, redt 0-negatief bloed levens.
Daarom is de vraag naar 0-negatief bloed zeer groot. Slechts een op de dertien personen in Nederland heeft deze bloedgroep. Vandaar dat de 0-negatieve donors met grote regelmaat worden uitgenodigd om bloed te geven.

Van de Nederlandse bevolking heeft slechts 7% deze bijzondere bloedgroep. Bloedverwanten van personen met 0-negatief bloed hebben meer kans (ruim 30%) ook 0-negatief bloed te hebben. Dat zijn dus ouders, broers, zussen en kinderen.

Meldt u aan als bloeddonor
Wilt u zich aanmelden als bloeddonor? Vul nu het aanmeldingsformulier in.

Ik heb jaren geleden een tijd lang bloed gegeven, maar moest er mee stoppen vanwege een te laag lichaamsgewicht. Dat gewicht is nu wel oké, ik gaat dat aanmeldingsformulier maar eens invullen.

Goh, ik voel mij Helemaal Bijzonder. :-)

1 opmerking:

Het leven van opa Jan zei

Hallo zeg, hou je nog een beetje voor je zelf over, opa maakt zich ongerust, jou kennende zeg je gerust "Tap de hele boel maar af"
Niet doen hoor, kan je niet missen!